Turbosprężarki – co i jak?

Obecnie nowoczesne samochody wyposażone są w małe silniki, które potrafią jednak generować naprawdę duże osiągi. Jak to możliwe? To dlatego, że w wyposażeniu pojazdu znajduje się zawsze turbosprężarka, która daje dodatkową moc samochodowi. Równocześnie jednak nie powiększa się zużycie paliwa, dlatego turbosprężarki są tak polecane i tak skutecznie.

Budowa i działanie turbosprężarki

turbosprężarki z RzeszowaProfesjonaliści zauważyli, że benzynowy silnik 1.0 z turbosprężarką spala około 15% mniej paliwa niż pojazd tej samej marki z silnikiem 1.6 bez turbodoładowania. Jest to więc bardzo dobry wynik. Jak jednak działa taka turbosprężarka? Zwrócić uwagę należy na wyjątkowo trudne warunki eksploatacyjne, w których pracuje – jest to bardzo wysoka temperatura, a także fakt, że obciążenia mechanizmu są zmienne. Zwłaszcza w przypadku wykorzystywania samochodu w mieście, kiedy czasami rozpędzamy się do dużej prędkości, żeby po chwili musieć wyhamować. Ale nowoczesne turbosprężarki z Rzeszowa to solidne konstrukcje, które są wyjątkowo odporne na takie warunki eksploatacyjne. Wirnik dobrej turbosprężarki potrafi rozpędzić się do 150 tys. obrotów na minutę. To naprawdę dużo. Jeśli nie wierzymy – wystarczy wyobrazić sobie, jak szybko wiruje bęben w pralce, którą mamy w domu. To jednak raptem około 1 tysiąc obrotów na minutę. Już zatem wiemy, jak szybka jest turbosprężarka! Spaliny z niej wylatują z prędkością 0,5 km/s. Niemal tak jak kula wystrzeliwana z karabinu! Jeżeli chodzi o wspomniane wysokie temperatury, te mogą doprowadzić do sytuacji, że turbosprężarka stanie się aż czerwona! Jednakże zastosowanie bezpiecznych materiałów zapobiega krytycznym sytuacjom, dlatego nie ma żadnych obaw przy eksploatacji turbosprężarki. Każda turbosprężarka posiada dwa wirniki, które producenci mocują na wspólnym wałku. Pierwszy wirnik „należy” do układu wydechowego, jego działanie opiera się na spalinach wydobywających się z silnika. Nie marnujemy ich energii, a wykorzystujemy do napędu wirnika. Dalszą drogą spalin jest tłumik i dopiero wydostają się one na powietrze, poza układ wydechowy.

Drugi wirnik, który kręci się jednocześnie z pierwszym, umieszczony został w układzie dolotowym i jego zadaniem jest sprężanie powietrza i wtłaczanie do silnika, oczywiście pod ciśnieniem. Taka konstrukcja jest dopracowana do najmniejszego szczegółu, dlatego potrafi działać wyjątkowo szybko oraz sprawnie. W rezultacie otrzymujemy wyniki takie jak wspomniane już wyżej, a więc nawet 150 tysięcy obrotów na minutę. Nic dziwnego, że nie wyobrażamy sobie obecnie samochodu bez turbosprężarki.