Ciekawostki na temat pasów napędowych ze Śląska

Od jakiegoś czasu interesuje mnie mechanika. Spowodowane jest to zmianą mojego wykształcenia oraz przebranżowienia. Czytam bardzo dużo książek, a w nich można przeczytać wiele istotnych i praktycznych informacji między innymi na temat pasów napędowych. Napęd pasowy jest rodzajem przekładni mechanicznej, w której obracające się koło zwane napędem zasila jedno lub więcej napędzanych kół. Na początku brzmi to bardzo zawile, ale wyjaśnię na czym to polega.

Rodzaje pasów napędowych

pasy napędowe - śląskW przeciwieństwie do przekładni zębatej, ta pas napędowy opiera się na tarciu, więc system czasami ma automatyczny mechanizm napinający, aby zapobiec poślizgowi. Pasy napędowe – Śląsk mają wiele zalet, między innymi wyróżnić tutaj można niższy koszt w porównaniu do innych województw oraz łatwiejszą instalację i konserwacji. Tego typu elementy są o bardzo dobrej wydajności mechanicznej, wyróżnia je cicha i płynna praca oraz stosunkowo długa żywotność. Pasy tego typu dawniej były robione ze skóry. Obecnie są one wytwarzane z połączenia kilku warstw bawełny, sztucznego jedwabiu lub tkaniny nylonowej, ze sznurkami wzmacniającymi i są impregnowane gumą lub innymi materiałami syntetycznymi. Materiały te zwiększają tarcie między kołem pasowym a paskiem, zmniejszając poślizg. Istnieje wiele rodzajów pasów napędowych. Wymienić tutaj można pasy płaskie z przekrojem prostokątnym. Był to pierwszy rodzaj stosowanych pasów napędowych. Są też pasy klinowe o przekroju trapezowym mające większe zastosowanie, ponieważ kształt ten pozwala zwiększyć siły tarcia między pasem a kołami pasowymi. Są odporne na większe obciążenia niż te płaskie. Pasy wielościeżkowe to syntetyczne pasy z kilkoma rowkami na jednej z jego powierzchni, a raczej połączenie kilku pasów klinowych. Umożliwia to przenoszenie wielkich ciężarów bez ślizgania. Najmniejsze zastosowanie mają zaś okrągłe pasy. Innym rodzajem są przenośniki taśmowe. Pasy napędowe wymagają starannego montażu i regularnej konserwacji. Wśród czynności konserwacyjnych systemu nie można dopuścić do ograniczenia ilości smaru, trzeba też sprawdzić napięcie paska, unikać uszczerbków mechanicznych między paskiem a kołem.

Używając tego typu mechanizację, należy zapewnić prawidłowe wyrównanie kół pasowych, warto wymieniać paski. Konieczne jest monitorowanie wyżej wspomnianego napięcia pasa napędowego. Ponieważ rodzaje pasów napędowych znacznie się zmieniły w ostatnich latach, obecnie bardzo łatwo jest nabyć różne typy tych pasów. Szczególnie ważne jest to dla zakładów przemysłowych i produkcyjnych.